Uciderea pruncilor Cei 14000 de prunci uciși în Betleem Cei 14000 de prunci uciși în Betleem Cei 14000 de prunci uciși în Betleem Cei 14000 de prunci uciși în Betleem
Sfinții 14000 de prunci din Betleemul Iudeii, care au fost omorâți cu sabia din porunca lui Irod cel Mare (I)

În această zi, facem pomenirea Sfinților 14000 de prunci din Betleemul Iudeii, care au fost omorâți cu sabia din porunca lui Irod cel Mare (secolul I)


 Irod, vazand ca a fost batjocorit de magi, s-a maniat foarte. Dar asupra cui s-a maniat? Asupra magilor care l-au batjocorit pe el, iar apoi, asupra Imparatului iudeilor, Cel de curand nascut. Se mania asupra magilor, ca nu s-au intors pe la dansul, nici nu l-au vestit despre prunc. Iar asupra lui Hristos se mania, temandu-se ca nu cumva sa-i ia de la dansul imparatia, ca socotea ca Hristos avea sa imparateasca cu imparatie pamanteasca, nestiind el ca Imparatia lui Hristos nu-i din lumea aceasta.

   Deci, ce a facut ticalosul Irod? Neputand nici pe filosofi sa se razbune, pentru ca ei plecasera, nici pe Hristos sa-L ucida, pentru ca nu-L afla, mania sa a varsat-o asupra nevinovatilor prunci, ca o fiara cumplita, cand este ranita de cineva, care nu ia seama numai la acela de care a fost ranita, ci pe oricine i se intampla inaintea ochilor ei, pe acela il rapeste, la el se repede, il rupe ca pe insusi acela care a ranit-o. Asa si Irod, ranit fiind, de manie si neafland pe aceia de care a fost ranit, a omorat pe pruncii, care cu nimic nu-l vatamasera pe el. Si, trimitand ostasi inarmati, ca spre razboi, a ucis pe toti pruncii cei ce erau in Betleem si intru toate hotarele lui, de la doi ani si mai in jos, dupa vremea ce aflase de la magi. Pe Iisus nu l-a putut ucide insa. El se gasea departe de locul macelului, in Egipt.

   Si facem astazi praznuirea acestor 14000 de prunci nevinovati, ucisi de Irod, cautand sa ucida pe Hristos, ca a unora ca acestora este Imparatia lui Dumnezeu.

   Dar uciderea pruncilor nu e straina nici de viata noastra de taina.

   Duhovniceste, si noi putem avea pe mainile noastre sange de prunci nevinovati. Ori de cate ori am mintit un suflet, ori de cate ori am fost pentru altul o pricina de pacat, duhovniceste am ucis, ca si Irod, un suflet nevinovat. Si, in taina, Dumnezeu ne intreaba, ca si pe cel dintai ucigas: "Cain, unde este fratele tau?" Si ne mustra: "Vai de acela prin care vine sminteala. Ar fi mai de folos pentru el sa i se lege de gat o piatra de moara si sa fie aruncat in mare, decat sa faca pe unul din acestia mici sa pacatuiasca."

   Si mai este si o alta ucidere de prunci nevinovati, ori de cate ori inabusim bunele indemnuri pe care Dumnezeu le seamana in sufletele noastre, ori de cate ori nu le lasam sa aduca roada lor binecuvantata, e ca si cum am ucide niste prunci in leagan. Si auzim atunci sufletul, ca si Rahila, plangand acesti copii, care nu mai sunt. Dumnezeului nostru slava!

 ***

 Irod, văzînd că s-a batjocorit de magi, s-a mîniat foarte. Dar asupra cui s-a mîniat? Pe de o parte asupra magilor care l-au batjocorit, iar pe de alta asupra Împăratului iudeilor cel de curînd născut. S-a mîniat asupra magilor, că nu s-au întors la dînsul spre a-i vesti despre Prunc, iar asupra lui Hristos s-a mîniat, temîndu-se ca să nu-i ia împărăţia. Căci Irod socotea că Hristos voieşte să împărăţească cu împărăţie pămîntească, neştiind că împărăţia Lui nu este din lumea aceasta. Ce a făcut ticălosul Irod? Neputînd nici magilor să le răsplătească pentru că se duseseră, nici pe Hristos să-L ucidă, pentru că nu-L afla, a vărsat mînia sa asupra nevinovaţilor prunci. Ca o fiară cumplită, cînd se răneşte de cineva şi nu ia seama asupra aceluia care a rănit-o, ci ori ce-i iese înaintea ochilor, aceea răneşte şi rupe ca pe însuşi acela ce ar fi rănit-o. Aşa şi Irod, fiind rănit cu mînia şi neaflînd pe aceia prin care s-a rănit, răpea şi omora pe pruncii care cu nimic nu-l mîhniseră. Trimiţînd ostaşi înarmaţi ca spre război, a ucis pe toţi pruncii ce erau în Betleem şi în toate hotarele lui, de la doi ani şi mai jos, după vremea care i se adeverise de la magi.

    Prunci se omorau în multe chipuri. Pe unii îi tăiau cu sabia, pe alţii îi ucideau de piatră şi de zid, pe alţii îi trînteau la pămînt şi îi călcau în picioare, pe alţii îi sugrumau cu mîinile, iar pe alţii îi rupeau şi-i despicau; pe unii îi însuliţau şi pe alţii îi tăiau în două. Mamele plîngeau cu amar, pînă la cer strigau, smulgîndu-şi părul, rupîndu-şi hainele şi trupurile, încît s-au împlinit cele zise de proorocul Ieremia: Glas în Rama s-a auzit, plîngere, tînguire şi ţipet mult. Rahila plîngîndu-şi pe fiii săi şi nu putea să se mîngîie, căci nu mai erau. Rama era o cetate mică, care se numea aşa fiindcă stătea la un loc înalt ce era în hotarele lui Veniamin. Rahila se socotea de unii Betleemul, pentru că Rahila, femeia patriarhului Iacov şi mama lui Veniamin, acolo era îngropată. Deci după mormîntul Rahilei, Betleemul îşi cîştigase numele de Rahila, şi cînd se omorau prunci în Rahila, adică în Betleem, atunci se auzea în cetatea Rama, pentru că nu era departe de Betleem şi se auzea glasul plîngerii şi al tînguirii, plîngînd maicile pentru omorîrea pruncilor lor, a căror plîngere o scriu doi sfinţi: Ioan Gură de Aur şi Damaschin.

    Dintre aceştia, cel dintîi povesteşte astfel: "Acestea văzînd maicile, întrebau pe ucigaşi: "Pentru ce omorîţi pe pruncii noştri? Ce răutate au făcut împăratului sau vouă?" Şi nu era cine să le răspundă lor pentru ce se face această ucidere năpraznică şi nu era cine să le mîngîie acea plîngere. Iar ele strigau către ostaşi: "Miluiţi-ne pe noi, oamenilor, miluiţi-ne pe noi! Au doară nu aţi avut şi voi mame? Oare nu ştiţi dragostea mamei către fiu? Au nu aveţi femei? Nu vă ruşinaţi văzînd piepturile lor goale? Oare n-aţi fost şi voi iubiţi de mamele voastre? Oare nu vă temeţi ca nu cumva să se întîmple şi fiilor voştri una ca aceasta? Miluiţi-ne pe noi oamenilor, nu ne lipsiţi de fiii noştri, ci mai întîi omorîţi-ne pe noi, pentru că nu putem răbda moartea fiilor noştri; pe noi să ne însuliţaţi dacă fiii noştri v-au făcut vreun rău, ca astfel şi noi împreună cu dînşii să primim moartea".

    Acestea şi celelalte grăind din durerea inimii şi, de mînie ca nişte bete fiind, fără de sfială îşi rupeau hainele de pe ele, cu care se cuvenea să-şi acopere pieptul şi de multă jale îşi descopereau piepturile lor şi cu pietre se băteau peste trupurile lor, feţele şi le zgîrîiau, părul îşi rupeau, cerul îl chemau întru mărturie, strigînd către Dumnezeu: "Ce sălbăticie este aceasta de la împăratul, o! Stăpînul nostru, Doamne, care se împotriveşte făpturii Tale. Tu ai zidit, iar el omoară! Tu ne-ai dăruit nouă fii, iar el ne lipseşte pe noi de dînşii. Pentru ce am născut parte bărbătească, dacă cu amară moarte se omoară pruncii noştri?"

    Iar Sfîntul Ioan Damaschin, aşa vorbeşte: "Stau lîngă pruncii cei ucişi mamele cele ce răbdaseră dureri întru naştere, avîndu-şi cosiţele capului despletite. Mîinile în văzduh ridicîndu-şi, părul smulgîndu-şi, capetele cu ţărînă presărîndu-şi, cerul punîndu-l înainte mărturie, cu lacrimi udîndu-se şi către Irod, care nu era de faţă, ziceau: "Ce este această poruncă nouă venită asupra noastră, o! împărate? Oare nu eşti şi tu tată al fiilor tăi? Oare nu ştii dragostea părinţilor către fii? Dar steaua te-a scîrbit pe tine? Apoi pentru ce nu arunci săgeţi la ceruri, ci usuci piepturile cele izvorîtoare de lapte? Oare magii ţi-au făcut rău ţie? Apoi pentru ce nu te scoli cu război asupra Persiei şi pe Betleem îl laşi fără de fii? Dacă S-a născut Împărat nou şi din cărţi ai primit mărturie despre Dînsul, apoi prinde pe îngerul Gavriil şi îl pune în temniţă". Pînă aici grăieşte Sfîntul Ioan despre tînguirea maicilor Betleemului.

    După uciderea sfinţilor prunci, al căror număr era paisprezece mii, degrabă a ajuns pedeapsa lui Dumnezeu, chiar pe ucigaşul acela, pe împăratul Irod, pentru că a primit amar sfîrşit vieţii sale. Sfîntul Teofilact povesteşte astfel: "Cuprins fiind de lingoare de diaree, de umflătura picioarelor, de astuparea nărilor, de tremurare a tot trupul şi de alte boli ascunse, rău şi-a lepădat ticălosul său suflet". Se mai povesteşte şi aceasta, că nu i-a fost lui de ajuns uciderea de prunci din Betleem, ci şi dintre cetăţenii Ierusalimului, la sfîrşitul său, pe mulţi din oamenii cei mai de frunte şi mai cinstiţi i-a dat morţii: pe Ircan, arhiereul iudeilor l-a omorît, precum şi pe toţi mai marii preoţilor şi cărturarilor poporului, pe care îi întrebase mai înainte unde are să se nască Hristos. Ei îi spuseseră că în Betleemul Iudeii. Pe aceia, mai pe urmă, i-a tăiat cu sabia.

    Aceasta s-a făcut prin judecata cea dreaptă a lui Dumnezeu, pentru că aceia toţi se sfătuiră împreună cu Irod să omoare pe pruncul Iisus. Deci, împreună cu Irod şi ei rău s-au sfîrşit, precum a zis îngerul către Iosif în Egipt: Au murit cei ce căutau sufletul Pruncului. Iată că nu numai singur Irod căuta să omoare Pruncul, ci şi toţi cei ce se sfătuiseră cu dînsul, mai marii preoţilor şi cărturarilor. Deci, nu numai singur Irod a murit, ci şi toţi cei ce căutau sufletul Pruncului, acela de la Dumnezeu fiind omorît, iar ei de Irod ucigîndu-se, căruia fiindu-i prieteni, de la el au primit ucidere.

    Faptul că toţi aceia căutau să ucidă pe Hristos şi se uneau cu Irod la aceasta, arătat este aici: "Că pe dreptul acela, bătrînul Simeon, primitorul de Dumnezeu, după mărturia Sfîntului Epifanie, - pentru mărturisirea lui cea pentru Hristos, care a făcut-o în biserică înaintea poporului - după ce s-a sfîrşit, nu l-a învrednicit a fi pus în groapă, precum se cădea unui bărbat sfînt şi preaînţelept dascăl, prooroc mai înainte-văzător şi bătrîn mai cinstit decît toţi. Ba încă şi Sfîntului prooroc Zaharia i-a rînduit moarte pentru aceasta, căci pe Preacurata Fecioară, care intrase în biserică întru curăţie cu Pruncul, a dus-o în locul fecioarelor unde nu se cuvenea aceasta pentru femeile care aveau bărbat. De aceasta pomeneşte Grigore de Nisa, Chiril al Alexandrinul şi Andrei al Critului. Dacă au văzut aceea, cărturarii şi fariseii au început a cîrti, iar Zaharia a stat lor împotrivă, adeverindu-le că acea Maică şi după naştere este Fecioară curată. Dar ei, necrezînd, le spunea sfîntul că toată firea omenească împreună cu toată zidirea este slujitoare Ziditorului său. În mîinile Lui cele atotputernice stă precum va voi să rînduiască făptura Sa şi să facă ca Fecioara să nască, iar după naştere să rămînă tot Fecioară. Pentru aceea şi pe această maică n-a despărţit-o de locul fecioarelor, de vreme ce este tot fecioară. Atunci cărturarii cîrteau în inimile lor contra lui Zaharia, ca asupra unui călcător de lege şi cu zavistie se mîniau pentru aceste două pricini: pentru că a pus pe Maica cu Pruncul în locul fecioarelor şi pentru că da nişte mărturii ca acelea despre Prunc. Apoi n-a ascuns aceasta înaintea lui Irod, ci i-a spus lui mai pe urmă. În acea vreme, Iosif cu Maria fugiseră în Egipt şi îndată, fiind căutat Pruncul, nu s-a aflat şi de atunci s-a mîniat asupra proorocului Zaharia şi asupra lui Simeon. Deci lui Simeon, degrabă murind, nu i-a făcut îngropare cinstită; iar lui Zaharia i-a mijlocit mai pe urmă moarte de la Irod. Apoi, în vremea uciderii pruncilor Betleemului, însuşi arhiereul Zaharia - pentru că nu a dat pe fiul său Ioan spre ucidere - a fost ucis între biserică şi altar, cărturarii şi fariseii rînduindu-i aceasta, pentru mărturie ce dăduse despre Preacurata Fecioară şi despre ducerea ei în locul fecioarelor.

    După aceea şi ei au dobîndit vrednică ucidere de la Irod, împăratul lor. Însă, deosebit, a mai tăiat Irod şaptezeci de bărbaţi preaînţelepţi, care formau soborul numit Sinedriu. Numai pe unul dintr-înşii l-a lăsat viu şi pe acela a poruncit să-l orbească. Erau în acea vreme în Ierusalim doi dascăli preaînţelepţi, preaslăviţi şi iubiţi tuturor: Iuda, ce se zicea al Avrifei şi Matei Garguloti. Pe aceştia, împreună cu alţi doi prieteni ai lor, i-a ars de vii. Mai înainte de aceasta, chiar asupra casei lor, s-a răsculat cumplit, căci a omorît pe fratele său Feror, pe sora sa Salomi, pe bărbatul ei, care era din seminţia lui David şi pe femeia sa Mariamna, care asemenea era din seminţia lui David, pe Antipatru, fiul său cel născut dintr-însa, pe doi fii: Aristobol şi Alexandru şi pe alţi mulţi nevinovaţi i-a dat morţii. La sfîrşit, cînd să-şi lepede ticălosul său suflet a poruncit ostaşilor săi celor mai credincioşi şi despre alţi bărbaţi cinstiţi ai iudeilor - din care nu puţini, erau în lanţuri - ca să-i omoare pe toţi, atunci cînd el îşi va da sufletul, pentru ca să nu se bucure iudeii de moartea sa, ci mai vîrtos să plîngă văzînd atîţia morţi ai lor; ceea ce s-a şi făcut. Aşa, cel rău, rău a pierit cu sunet şi pe mulţi i-a pierdut împreună cu dînsul. Acela, împreună cu cei ce au avut acelaşi gînd cu el, s-a sălăşuit în iad. Cu adevărat, a unor prunci ca aceştia este împărăţia cerului, întru Iisus Hristos, Domnul nostru, Căruia I se cuvine slavă în veci. Amin.

 

Troparul Sfinților 14000 de prunci, glasul 1

Pentru durerile sfinţilor, care pentru Tine au pătimit, Milos­tiv fii, Doamne şi vindecă toate durerile noastre, Iubitorule de oameni.

Condacul Sfinților 14000 de prunci, glasul al 4-lea

Steaua a condus pe magi la Cel Ce S-a născut, iar Irod oaste nedreaptă a trimis împotriva pruncilor, gândind să ucidă pe Cel Ce ca un Prunc S-a culcat în iesle.

Alt condac al Sfinților 14000 de prunci, glasul al 6-lea

În Betleem la Împăratul Cel Ce S-a născut, magii de la Răsărit cu daruri au venit, călăuziţi fiind prin stea, din Înălţime; dar Irod s-a tulburat şi a secerat pe prunci ca pe nişte grâu, temându-se că stăpania lui va cădea curând.

Acatistul Sfinţilor paisprezece mii de prunci ucişi de Irod

Canon de rugăciune către Sfinţii 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod

Troparul Sfinţilor 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod, glasul 1:

Pentru durerile sfinţilor, care pentru Tine au pătimit, Milos­tiv fii, Doamne şi vindecă toate durerile noastre, Iubitorule de oameni.
 

Condacul Sfinţilor 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod

Glasul 4

Arătatu-Te-ai astăzi...

Steaua a condus pe magi la Cel Ce S-a născut, iar Irod oaste nedreaptă a trimis împotriva pruncilor, gândind să ucidă pe Cel Ce ca un Prunc S-a culcat în iesle.

Condacul Sfinţilor 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod

Glasul 6

Plinind rânduiala...

În Betleem la Împăratul Cel Ce S-a născut, magii de la Răsărit cu daruri au venit, călăuziţi fiind prin stea, din Înălţime; dar Irod s-a tulburat şi a secerat pe prunci ca pe nişte grâu, temându-se că stăpania lui va cădea curând.

Cântarea 1, glasul al 8-lea. Irmos: Celui Ce a sfărâmat...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Cu vărsarea sângiurilor au împodobit astăzi Bise­rica lui Hristos pruncii cei cu totul lăudaţi, fiind străluciţi cu credinţa.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Biserica lui Hristos culegând astăzi sângiurile ca pe nişte flori bine înflorite, din ramuri de curând odrăslite, se bucură de dânsele cu desfătare şi se înfrumuseţează.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Făţiş este înfruntată astăzi ne­bunia lui Irod de către prunci; că fără de răutate aceştia au înfie­rat nebunia răutăţii.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Roagă pentru toţi, Născă­toare de Dumnezeu, pe Cel În­trupat din tine prin cuvânt în chip de negrăit, să izbăvească pe robii tăi de toată primejdia.
 

Cântarea a 3-a. Irmos: Nu este sfânt precum Tu...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Toţi credincioşii să cinstim pe pătimitorii Prunci ca pe cei de o vârstă cu El şi mu­cenici ai lui Hristos, Dum­nezeul nostru şi ca pe nişte surpători ai lui Irod şi întărire a credinţei şi nouă zid de apă­rare nesfărâmat.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Se veseleşte astăzi Biserica în chip Tainic, că se înfrumuse­ţează în chip luminat cu sân­gele pruncilor ca şi cu porfiră şi cu vison, neîncetat mărind pe Hristos, Biruitorul şi Dumnezeu.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Picuraţi norilor dulceaţă de veselie pe pământ; că a Răsărit din nor de Lumină, Hristos, în peşteră, Trupeşte, născându-Se mai presus de toată priceperea.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Fecioară ai născut, Ceea ce eşti Neispitită de nuntă şi Fecioară ai rămas, Maică fără de mire, Născătoare de Dumnezeu Marie; roagă-te lui Hristos, Dumnezeul nostru, să ne mântuiască pe noi.
 

Cântarea a 4-a. Irmos: Auzit-am, Doamne, Glasul Tău...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Acum s-a împlinit proorocia Proorocului Ieremia, care mai înainte a vestit sfârşitul prun­cilor în Rama.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Acum în Rai vă veseliţi, Sfin­ţilor prunci, arătându-vă sfâr­şitul prin sânge, pentru Hristos.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Maică fără de prihană, Binecu­vântată, Preacurată Fecioară, scapă de toată primejdia pe cei ce te laudă.
 

Cântarea a 5-a. Irmos: Din noaptea necunoştinţei...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Născându-Se cu Trup în Betleem, Ziditorul şi Îm­păratul veacurilor, a încununat astăzi pătimirile pruncilor cu cununi.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Credinţa pruncilor a nimicit astăzi vechea răutate a lui Irod şi a luminat turma lui Hristos.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Arătându-te mai Cinstită de­cât Heruvimii, Fecioară Prealăudată, roagă-te Fiului tău să mântuiască sufletele celor ce te laudă pe tine.
 

Cântarea a 6-a. Irmos: Haină luminoasă dă-mi mie...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Smulşi fiind de la sânul cel de maică Sfinţii prunci s-au unit cu Hristos şi s-au îm­podobit cu cununi nestricăcioase.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Veseliţi-vă popoarelor, duhovniceşte, că s-a adunat ceată de prunci, nu hrăniţi cu lapte, ci plini de credinţă.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Pe tine, Ceea ce Singură ai născut prin cuvânt pe Cuvân­tul cu Trup, te rugăm izbăveşte sufletele noastre de cursele vrăjmaşului.
 

CONDAC, glasul al 4-lea. Podobie: Arătatu-Te-ai astăzi...

Steaua a condus pe magi la Cel Ce S-a născut, iar Irod oaste nedreaptă a trimis împotriva pruncilor, gândind să ucidă pe Cel Ce ca un Prunc S-a culcat în iesle.
 

CONDAC, glasul al 6-lea. Podobie: Plinind rânduiala...

În Betleem la Împăratul Cel Ce S-a născut, magii de la Răsărit cu daruri au venit, călăuziţi fiind prin stea, din Înălţime; dar Irod s-a tulburat şi a secerat pe prunci ca pe nişte grâu, temându-se că stăpania lui va cădea curând.

Condacul 1

Ca cei ce pentru Hristos aţi fost junghiaţi ca nişte miei, Sfinţilor Prunci, cu podoaba nevinovăţiei aţi luminat lumea. Jertfa dumnezeiască închipuind, în grădina Raiului aţi înflorit. Pentru aceasta, cântăm cu îngereştile cete: Aliluia!

Icosul 1

Nevăzutul potrivnic, nemairăbdând minunea întrupării lui Dumnezeu a stârnit răzbunătoarea mânie a împăratului Irod, însă cum nici un fir de păr nu se mişcă fără voia Celui de Sus, Hristos S-a purtat pe braţele Fecioarei în Egipt, iar holdele jertfei voastre s-au strâns întru înmulţirea Bisericii biruitoare, pentru care toţi cei ce cinstesc patimile voastre strigă:
Bucuraţi-vă, că pentru Hristos aţi fost ucişi;
Bucuraţi-vă, că de mâna cea nevăzută a Domnului, ca nişte prescuri, aţi fost liturghisiţi;
Bucuraţi-vă, că sângele vostru a spălat pământul întinat de păcate;
Bucuraţi-vă, că numele Domnului v-a fost altar de jertfă;
Bucuraţi-vă, că sunteţi ca un buchet de flori binemirositoare pus la icoana Întrupării;
Bucuraţi-vă, că trupurile voastre s-au frânt ca o pâine de rai înaintea lui Dumnezeu;
Bucuraţi-vă, că jertfa Pruncului dumnezeiesc o aţi închipuit;
Bucuraţi-vă, că îngerii din ceruri v-au slujit;
Bucuraţi-vă, bucuria plânselor mame;
Bucuraţi-vă, nădejdea celor fără de nici o apărare;
Bucuraţi-vă, ajutorul celor fără de scăpare;
Bucuraţi-vă, bucuria şi ocrotirea pruncilor;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 2-lea

Lacrimile mamelor nemângâiate s-au amestecat cu sângele vostru, stropind pământul inimilor cu puterea înfricoşătoare a jertfei. În sfinţenie aţi fost îmbrăcaţi, Pruncilor, zguduind porţile întunericului cu solia izbăvirii. Pentru aceasta, cântăm împreună cu voi: Aliluia!

Icosul al 2-lea

Darul vieţii nestricăcioase l-aţi primit şi binecuvântarea lui Dumnezeu Tatăl, întru sfinţenie să liturghisiţi iubirea prin jertfă, slujind dumnezeieştii pronii întru mântuirea lumii. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, potolirea mâniei tiranilor;
Bucuraţi-vă, rodirea rugăciunii mamelor;
Bucuraţi-vă, încetarea urii şi răzbunării;
Bucuraţi-vă, curcubeie ale iertării şi împăcării;
Bucuraţi-vă, acoperământ al celor prigoniţi;
Bucuraţi-vă, luminare de ziuă a conştiinţei;
Bucuraţi-vă, că sânul raiului v-a alăptat;
Bucuraţi-vă, pregătitori ai înfricoşătoarei Jertfe;
Bucuraţi-vă, îmbolditori ai curăţiei;
Bucuraţi-vă, surpători ai invidiei;
Bucuraţi-vă, alungători ai iubirii de stăpânire;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 3-lea

La Dumnezeu toate sunt cu putinţă. Binevoind El a vă îmbrăca întru desăvârşirea sfinţeniei în chiar zorii vieţii pământeşti, cerurile s-au minunat slăvind nespusa purtare de grijă şi înţelepciune dumnezeiască. Pentru aceasta, smerindu-ne cugetele, cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Preînchipuind pe Pruncul Iisus jertfit în potirul înfricoşat al Sfintei Euharistii, v-aţi împărtăşit, Sfinţilor Prunci, de dulceaţa Duhului Sfânt, fiind tare nădejde celor ce caută statornic pruncia inimii. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, luminători ai nopţii sufletului;
Bucuraţi-vă, vestitori ai primăverii de taină;
Bucuraţi-vă, solitori ai Învierii;
Bucuraţi-vă, raze ale Bisericii biruitoare;
Bucuraţi-vă, ruguri aprinse de cântarea cerească;
Bucuraţi-vă, făclii nestinse de rugăciune;
Bucuraţi-vă, pietre de temelie duhovnicească;
Bucuraţi-vă, chipuri ale nevinovăţiei;
Bucuraţi-vă, potire ale bucuriei;
Bucuraţi-vă, adieri ale Duhului;
Bucuraţi-vă, seminţe ale Cuvântului;
Bucuraţi-vă, prunci înfrăţiţi la sânurile Tatălui;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 4-lea

Lumină din Lumina cea adevărată aţi primit, fiind mutaţi la Învierea Domnului în raiul cel descuiat, de unde vă rugaţi neîncetat pentru noi, întru curăţia şi simplitatea sufletelor. Pentru aceasta, nădejde luând, ne unim glasurile întru a cânta: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Vai, cum lăcrimaţi, Sfinţilor Prunci, văzând întinzându-se în lume lepra uciderii de prunci, cum vărsaţi izvoare de lacrimi pentru nemângâiaţii copii ai lui Dumnezeu, lipsiţi de darul luminii şi vieţii! Cum plângeţi sufletele părinţilor, strivite sub povara neiubirii! Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, înduioşarea şi aducerea la pocăinţă a lepădătorilor de prunci;
Bucuraţi-vă, opritorii gândului înfricoşător al avortului;
Bucuraţi-vă, îndulcitorii durerilor naşterii;
Bucuraţi-vă, comori ale ţarinii inimii;
Bucuraţi-vă, păzitori ai fecioriei minţii;
Bucuraţi-vă, întăritori ai credinţei;
Bucuraţi-vă, candele aprinse la icoana Întrupării;
Bucuraţi-vă, bucuria Maicii Domnului;
Bucuraţi-vă, că ruga ei dulce durerea v-a alinat;
Bucuraţi-vă, că în icoana raiului aţi păşit;
Bucuraţi-vă, că graiul cel nestricăcios l-aţi dobândit;
Bucuraţi-vă, că din Pomul Vieţii v-aţi împărtăşit;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 5-lea

Cu rugăciunile voastre, Sfinţilor Prunci, ca nişte liturghisitori ai tainei naşterii, chemaţi milostivirea lui Dumnezeu pentru zămislirea şi ocrotirea pruncilor şi alinarea durerilor naşterii. Pentru aceasta, rugându-vă a îndepărta de la noi toată boala cea sufletească şi trupească, cântăm împreună cu voi: Aliluia!

Icosul al 5-lea

În încercări şi prigoane ajutaţi pe cei fără de apărare, ca încredinţându-se cu totul Domnului, să poată a săvârşi în pace voia Sa cea sfântă. Pentru aceasta, Sfinţilor Prunci, ne închinăm icoanei nevinovăţiei voastre, strigând unele ca acestea:
Bucuraţi-vă, picături din roua Duhului;
Bucuraţi-vă, verigi între legea cea veche şi nouă;
Bucuraţi-vă, flori ale Crucii;
Bucuraţi-vă, lăstare ale schimbării minţii;
Bucuraţi-vă, izvoare de gingăşie duhovnicească;
Bucuraţi-vă, firimituri de mană cerească;
Bucuraţi-vă, că v-aţi alăturat îngerilor lui Hristos;
Bucuraţi-vă, surparea zidului gros de patimi;
Bucuraţi-vă, altare ale Duhului;
Bucuraţi-vă, muşchi crescuţi pe Piatra din capul unghiului;
Bucuraţi-vă, mlădiţe ale vieţii neîntinate;
Bucuraţi-vă, înmuguriri ale dragostei de frate;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi pentru Domnul Hristos!

Condacul al 6-lea

Preasfânta Fecioară Maria mult s-a îndurerat la trecerea voastră din viaţa pământească, Sfinţilor, rugând fierbinte pe Fiul ei şi Dumnezeu ca pururea să vă fie aproape cu Tatăl şi cu Duhul. Iar aceasta împlinindu-se, mijlociţi acum înaintea Sfintei Treimi pentru sufletele noastre, cântând cu îngereştile cete: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Văzând cu mintea Sfânta Fecioară pe mamele deznădăjduite şi plânse lângă trupurile voastre fără viaţă, Sfinţilor Prunci, a pus în sufletul ei chipul sabiei ce urma să-i străbată inima la moartea Domnului Iisus. Să privim dar şi noi în chip înţelegător la sfârşitul acestei vieţi trecătoare ca la o trecere de taină prin Cruce către Înviere, şi să strigăm unele ca acestea:
Bucuraţi-vă, ploi de lumină în lutul uitării;
Bucuraţi-vă, mugurii duhovniceşti ai Lucrării;
Bucuraţi-vă, mugurii vieţii celei noi întru Hristos;
Bucuraţi-vă, descoperitorii sfatului dumnezeiesc;
Bucuraţi-vă, privitorii Chipului Preafrumos;
Bucuraţi-vă, struguri zdrobiţi în teascul iubirii;
Bucuraţi-vă, că puterea lui Dumnezeu v-a umbrit;
Bucuraţi-vă, că lacrimile Maicii Sale v-au răcorit;
Bucuraţi-vă, purtătorii patimilor cei neprihăniţi;
Bucuraţi-vă, icoane ale iubirii răscumpărate;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 7-lea

Luceferi de dimineaţă v-aţi arătat, Sfinţilor Prunci, şi vestitori ai Răsăritului de Sus. Pentru aceasta, cu smerenie ne închinăm Celui ce v-a încununat pe voi, căzând înaintea Lui şi cântând: Aliluia!

Icosul al 7-lea

Steaua Domnului v-a luminat naşterea, iar Crucea Lui v-a luminat Paştile. De îngereştile cete aţi fost slujiţi ca nişte mucenici înaintemergători lui Hristos. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, faguri plini de mierea Cuvântului;
Bucuraţi-vă, pene strălucitoare ale porumbiţei Duhului;
Bucuraţi-vă, înseninări în furtuna vieţii;
Bucuraţi-vă, picuri de ploaie în arşiţa pustiului;
Bucuraţi-vă, tainice înmuguriri ale smochinului neroditor;
Bucuraţi-vă, că aţi fost însufleţiţi de duhovnicescul zbor;
Bucuraţi-vă, văi ale rodirii suferinţei;
Bucuraţi-vă, albii ale luminării conştiinţei;
Bucuraţi-vă, înaintemergătorilor Pruncului Hristos;
Bucuraţi-vă, străji ale dumnezeiescului Iisus;
Bucuraţi-vă, întoarcere din păcat a celor căzuţi;
Bucuraţi-vă, ruşinare a judecătorilor şi cârmuitorilor nedrepţi;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 8-lea

Tulburarea inimilor o potoliţi, Sfinţilor, cu darul mângâietor al rugăciunii neprihănite. Pentru aceasta vă chemăm să ne sloboziţi sufletele din grija îmbătrânitoare, ca în pace să putem cânta pururea: Aliluia!

Icosul al 8-lea

Din mormântul păcatului izbăvindu-ne cu rugăciunea, ca nişte stele călăuzitoare către Lumina cea neapropiată ne sunteţi, Sfinţilor Prunci. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, trezitorii noştri din desfrânare;
Bucuraţi-vă, îndulcitorii lacrimilor amare;
Bucuraţi-vă, călăuzitorii orfanilor;
Bucuraţi-vă, mângâietorii mamelor nemângâiate;
Bucuraţi-vă, că aţi fost închinaţi Dumnezeului Celui Viu;
Bucuraţi-vă, binecuvântaţii Maicii Domnului;
Bucuraţi-vă, flori în grădina raiului;
Bucuraţi-vă, purtătorii cununilor de spini;
Bucuraţi-vă, sfinţi însuliţaţi prin mărăcini;
Bucuraţi-vă, însuliţarea nesimţitoarelor inimi;
Bucuraţi-vă, gene de speranţă în noianul tristeţii;
Bucuraţi-vă, ţărmuri de care se sparg valurile morţii;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 9-lea

Nerăutatea învăţând de la voi şi nefăţărnicia gestului, Sfinţilor Prunci, ca pe cei ce aţi fost încununaţi cu lumina nepieritoare vă fericim şi împreună cu voi cântăm: Aliluia!

Icosul al 9-lea

N-aţi slujit deşertăciunii şi chipului înşelător al lumii, ci Domnului, cu Care în acelaşi răstimp născuţi fiind, de Dânsul aţi şi fost suiţi la cer, spre veşnică pomenire. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, întoarcere din drum a fiilor risipitori;
Bucuraţi-vă, tresărire de conştiinţă a celor nepăsători;
Bucuraţi-vă, ramuri pe care se odihneşte porumbiţa Duhului;
Bucuraţi-vă, alipire de viaţa cea nepieritoare;
Bucuraţi-vă, lepădare a păcatelor îmbătrânitoare;
Bucuraţi-vă, că strigătul vostru a mişcat cerurile;
Bucuraţi-vă, că lacrimile Rahilei au frânt tăcerile;
Bucuraţi-vă, pregătitorii Cinei celei de taină;
Bucuraţi-vă, coşmaruri ale voii împotrivitoare;
Bucuraţi-vă, adâncuri de rugăciune curată;
Bucuraţi-vă, odihnire în lumina neapropiată;
Bucuraţi-vă, ghiocei izbucniţi din pământul Domnului;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi pentru Domnul Hristos!

Condacul al 10-lea

Cu moartea pe moarte călcând, Domnul v-a îmbrăcat în luminoasă haină de nuntă, cântarea voastră mijlocind tuturor bucurie şi mare milă. Iar auzindu-vă glasurile îngereşti, inimile împietrite se trezesc şi la viaţa cea duhovnicească renasc, cântând: Aliluia!

Icosul al 10-lea

Durerea mamelor alinând, chipul gingăşiei îl plămădiţi în suflete, Sfinţilor Prunci, cu mireasma rugăciunii curate. Din darul de care v-aţi împărtăşit, dăruiţi fără încetare tuturor celor ce cheamă numele Domnului, pentru care strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, gângurit al conştiinţei;
Bucuraţi-vă, spice ce potolesc foamea neputinţei;
Bucuraţi-vă, pâini ale punerii înainte;
Bucuraţi-vă, icoane ale înmulţirii darurilor crucii;
Bucuraţi-vă, călăuze în taina curăţiei;
Bucuraţi-vă, că aţi cunoscut durerile naşterii bucuriei;
Bucuraţi-vă, mădulare ale Bisericii lui Hristos;
Bucuraţi-vă, învăţătorii smereniei neprefăcute;
Bucuraţi-vă, găsitorii comorilor pierdute;
Bucuraţi-vă, dezlegătorii de falsa înţelepciune;
Bucuraţi-vă, întărirea celor ce se bucură de ocări şi prigoane;
Bucuraţi-vă, izbăvirea celor dispreţuiţi de lume;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 11-lea

Crudul împărat Irod a murit în grele chinuri, urmărit de mânia lui Dumnezeu. Tot astfel şi noi, zăbovind cu mintea în păcat şi potrivnici întrupării duhovniceşti a lui Hristos, ne primejduim sufletele de moartea cea nevăzută a simţirii înţelegătoare. Pentru aceasta chemăm milostivirea Domnului, strigând neîncetat: Aliluia!

Icosul al 11-lea

Mamele voastre, Sfinţilor Prunci, au plâns cu lacrimi amare pierderea scumpilor copii. Precum ele, plângem şi noi pierderea darului lui Dumnezeu. Însă precum ele s-au bucurat mai pe urmă de acoperământul sfinţeniei voastre, tot aşa ne rugăm şi noi pentru întoarcerea durerii în bucurie, strigând unele ca acestea:
Bucuraţi-vă, alinătorii durerilor părinteşti;
Bucuraţi-vă, că aţi păşit pe trepte de icoană;
Bucuraţi-vă, că a înflorit nespusa voastră rană;
Bucuraţi-vă, struguri în via lui Hristos;
Bucuraţi-vă, bucuria celor ce nasc întru simplitatea inimii;
Bucuraţi-vă, că îi chemaţi pe ucigaşii de prunci la pocăinţă;
Bucuraţi-vă, că îi apasă poveri pe conştiinţă;
Bucuraţi-vă, că se vor smeri din trufia înălţării;
Bucuraţi-vă, că le rămâne nădejdea mărturisirii şi iertării;
Bucuraţi-vă, că vă cuprind braţele Maicii Domnului;
Bucuraţi-vă, în duhul icoanei pascale;
Bucuraţi-vă, de duhovniceasca întrupare;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 12-lea

Duhul iubirii de stăpânire, al invidiei şi al răzbunării ne face următori lui Irod. Iar duhul blândeţii, al iubirii şi al păcii străluceşte din icoana voastră, Sfinţilor Prunci, spre slava lui
Dumnezeu şi bucuria celor ce cu credinţă cântă: Aliluia!

Icosul al 12-lea

Dulceaţa raiului treziţi în inimile noastre, Sfinţilor Prunci, picurând mir din înălţime peste cei însetaţi de viaţă. Pentru aceasta strigăm vouă:
Bucuraţi-vă, leagăne de închinare;
Bucuraţi-vă, certarea slujirii neînţelegătoare;
Bucuraţi-vă, învietorii memoriilor neprihănite;
Bucuraţi-vă, dezvelitorii măştilor ipocrite;
Bucuraţi-vă, luminătorii golului necredinţei;
Bucuraţi-vă, martorii Stelei neapuse;
Bucuraţi-vă, înfricoşarea ucigaşilor de prunci;
Bucuraţi-vă, ruşinarea celor ce batjocoresc taina naşterii;
Bucuraţi-vă, mustrătorii încălcătorilor de jurământ hipocratic;
Bucuraţi-vă, îmblânzitorii fiarelor gândite;
Bucuraţi-vă, că lacrimile noastre de pocăinţă le purtaţi înaintea Scaunului Sfintei Treimi;
Bucuraţi-vă, aluat al iubirii sfinţitoare;
Bucuraţi-vă, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod pentru Domnul Hristos!

Condacul al 13-lea

O, Sfinţilor Prunci Martiri ucişi de Irod, rugaţi-vă pentru sufletele noastre, să învie din mormântul păcatelor încă din viaţa aceasta, întru dragoste neamăgitoare şi dăruire duhovnicească, pentru ca întrupând Iubirea lui Dumnezeu în viaţa noastră, să putem cânta împreună cu voi, la Înfricoşătoarea Judecată: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori.)
Apoi se zice iarăşi Icosul 1: Nevăzutul potrivnic, nemairăbdând minunea…, Condacul 1: Ca cei ce pentru Hristos aţi fost junghiaţi…,
 

Cântarea a 7-a. Irmos: Cel Ce ai mântuit...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Cel Ce pe pământ ai făcut minunaţi în chip preaslăvit cu darul pe sfinţii Tăi prunci; Binecuvântat eşti în veci, Doamne Dumnezeul pă­rinţilor noştri.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Cel Ce ai arătat pe prunci biruitori tari asupra tiraniei vrăjmaşului; Binecuvântat eşti în veci, Doamne Dumnezeul părinţilor noştri.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Cel Ce Te-ai Sălăşluit în pân­tecele Fecioarei şi întru Dânsa ai zidit din nou pe Adam; Bine­cuvântat eşti în veci, Doamne Dumnezeul părinţilor noştri.
 

Cântarea a 8-a. Irmos: Pe Împăratul Slavei...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Pe Cel Ce a încununat din cer pe prunci şi pe Irod l-a umplut de ruşine, lăudaţi-L preoţi, preaînălţaţi-L popoare întru toţi vecii.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Pe Cel Ce a zdrobit semeţia lui Irod şi a mântuit mulţimea pruncilor, lăudaţi-L preoţi, preaînălţaţi-L popoare întru toţi vecii.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Pe Ceea ce după naştere Sin­gură este Maică şi Fecioară să o lăudăm, popoare, ca pe Ceea ce este Scaun Preacinstit şi Preaînălţat al Celui Preaînalt.
 

Cântarea a 9-a. Irmos: Cu adevărat Născătoare...

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

Cu judecată de bunăvoie, Prunc făcându-Te, Bu­nule, putere bărbătească ai dăruit pruncilor, ca să surpe semeţiile vrăjmaşului celui fărădelege.

Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.

De toată veselia s-a umplut Efrata şi Rahila dănţuieşte cu credinţă, aducând lui Dumnezeu jertfă pe prunci ca şi Avraam.

Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.

Te binecuvântăm pe Tine, Dumnezeul lui Israel, Care Te-ai arătat lumii din Fecioara şi ai înălţat fruntea noastră.
 

SEDELNA, glasul al 4-lea. Podobie: Arătatu-Te-ai astăzi...

Celui Ce S-a născut astăzi din Fecioara, ca unui Făcător şi Împărat, se aduc junghieri bineprimite, oastea pruncilor cea mai înainte jertfită lui Hristos prin credinţă.
 

SEDELNA Praznicului Naşterii Domnului, glasul al 4-lea. Podobie: Spăimântatu-s-a Iosif...

Spăimântatu-s-a împăratul Irod, cel cumplit, aflând de Îm­păratul Cel Nou, Hristos, Care S-a născut pe pământ; şi cu­prins fiind de teamă şi de multă frică, a trimis oaste să ucidă cu mânie pe pruncii de curând născuţi în Betleem, încercând să ucidă împreună cu ei pe Zi­ditorul, Care a sărăcit din mi­lostivire. Că a venit din pânte­cele Fecioarei, vrând să mântu­iască neamul nostru.

 şi se face otpustul.