Sfintele Cuvioase Muceniţe: Elisabeta, marea ducesă a Rusiei,și a însoţitoarea sa, monahia Varvara (Iacovleva), dimpreună cu Sfinţii Noi Mucenici: marele duce Serghei, prinţii: Constantin, Igor şi Ioan şi ducele Vladimir, membrii ai familiei țariste rusești, uciși de comuniști în anul 1918

Sfintele Cuvioase Muceniţe: Elisabeta, marea ducesă a Rusiei,și a însoţitoarea sale, monahia Varvara, dimpreună cu Sfinţii Noi Mucenici: marele duce Serghei, prinţii: Constantin, Igor şi Ioan şi ducele Vladimir, membrii ai familiei țariste rusești, uciși de comuniști în anul 1918


Viitoarea Mare Ducesă şi Nouă Muceniţă Elisabeta s-a născut în 1864, al doilea din şapte copii. Era fiica lui Ludwig IV, Mare Duce de Hessen-Darmstadt, şi a Prinţesei Alice, fiica Reginei Victoria a Angliei. Pentru că era pe jumătate engleză, Ella, după cum era numită, a vizitat-o adesea pe Regina Victoria în Anglia, devenind nepoata ei favorită. S-a păstrat o corespondenţă bogată în engleză între ea şi bunica ei iubită. Elisabeta a fost crescută în mod tradiţionalprotestant, mama sa insuflându-i un spirit creştin, conform principiului „iubeşte-ţi aproapele”. Încă de mică, sfânta a cunoscut greutăţile vieţii, mama ei murind în anul 1878, în vârstă de doar 35 de ani.

În 1884, la vârsta de 19 ani, Elisabeta s-a căsătorit cu Marele Duce Serghei, fiul Ţarului Alexandru al II-lea al Rusiei, săvârşindu-se două slujbe: una ortodoxă şi una protestantă. Foarte îndrăgostită de soţul ei, Elisabeta a început să studieze poporul şi cultura rusească, şi mai ales credinţa ortodoxă care le formase. A ezitat îndelung până să intre în Biserica Ortodoxă, temându-se să nu-şi supere familia şi rudele apropiate, care erau luterani. După doi ani de studiu intens şi rugăciune, a hotărât în cele din urmă, în chip liber, din convingere, să devină creştină ortodoxă. A fost unsă, după rânduială, cu Sfântul Mir, fiind primită astfel în Biserica Ortodoxă în Sâmbăta lui Lazăr (dinainte de Duminica Floriilor) a anului 1891. În această hotărâre doar bunica sa, Regina Victoria, i-a scris o scrisoare plină de încurajări şi sprijin, la care Elisabeta i-a răspuns mulţumindu-i pentru bunătatea sa şi dragostea părintească. Elisabeta a descris acest moment într-o scrisoare (din 5 ianuarie 1891) adresată viitorului Împărat Nicolae al II-lea. În ea, sfânta arăta cum multă vreme „continuasem să fiu protestantă în lucrurile exterioare, în timp ce sufletul meu aparţinea deja credinţei ortodoxe.”

Tot în anul 1891, soţul ei, care era foarte credincios, a fost numit Guvernator al Moscovei de către Ţarul Alexandru al III-lea. În 1894, sora mai tânără a sfintei, Alexandra, s-a căsătorit cu viitorul Ţar Nicolae al II-lea, fiind în aceasta călduros încurajată de Elisabeta. Marea Ducesă s-a dedicat lucrării de caritate, îngrijind mereu pentru bunăstarea poporului ortodox rus, mai ales în timpul Războiului ruso-japonez din 1904-5. Totuşi, la 4 februarie 1905, pe când ieşea din casă pentru a-şi continua lucrarea de îngrijire a săracilor, a auzit o explozie cumplită. Grăbindu-se spre locul din care se auzise zgomotul, a văzut un ostaş întinzându-şi mantia peste ce mai rămăsese din soţul ei. Acesta tocmai fusese ucis de o bombă teroristă, trupul fiindu-i pur şi simplu sfârtecat în bucăţi.

Profund şocată, Elisabeta, de-acum văduvă fără copii, a avut totuşi tăria sufletească să-l viziteze în închisoare pe ucigaşul soţului ei, un oarecare Kaliayev, care fusese arestat. Nădăjduia să-i înmoaie inima prin pilda ei de iertare. Ucigaşul i-a spus că de mai multe ori fusese aproape să-i omoare soţul, însă nu putuse deoarece ea era împreună cu el. Marea Ducesă i-a dat omului o Evanghelie şi o icoană, sperând mai presus de speranţă că se va pocăi înainte de sfârşit. I-a cerut apoi ţarului să anuleze condamnarea la moarte a ucigaşului soţului ei, însă nu a fost ascultată.

Şocul morţii a schimbat-o însă adânc pe Elisabeta. S-a retras din viaţa socială şi a început să mănânce numai de post. Rana din sufletul ei a lucrat în aşa fel, încât ea şi-a ridicat ochii pentru a privi spre veşnicie. Urmând îndeaproape sfatul episcopilor din Sfântul Sinod al Bisericii Ruse, şi-a închinat întreaga viaţă trăirii credinţei ortodoxe. Şi-a cumpărat o casă şi o bucată întinsă de pământ în Moscova şi a întemeiat o comunitate, dedicată Sf. Marta şi Maria, care să împlinească sarcina diaconiţelor de la începuturile Bisericii Ortodoxe. Intenţiona ca această comunitate să devină ca şi casa Sf. Lazăr, care fusese atât de des vizitată de Hristos. Mai multe femei din toate clasele sociale i-au urmat Marii Ducese şi şi-au închinat viaţa acestei slujiri, îngrijindu-i pe bolnavi, ajutându-i pe săraci, purtând grijă de copii străzii din Moscova. Marea Ducesă a întemeiat de asemenea şi un cămin fără plată pentru tinerele femei muncitoare şi pentru studenţi, un spital, o clinică, o şcoală pentru asistente şi o cantină pentru săraci.

În anul 1909, acest aşezământ a fost numit „Mănăstirea Sf. Marta şi Maria a milei.” De aici, Marea Ducesă şi ajutoarele ei îi cercetau pe săraci, făceau treburile casei, îngrijeau de copii, aducând pace şi bucurie oriunde mergeau. Marea Ducesă lua parte la toate lucrările ce se făceau, întemeind o minunată grădină a mănăstirii şi vizitând chiar şi cele mai sărace şi mai periculoase cartiere ale Moscovei. După cum scria în aprilie 1909 Ţarului Nicolae: „Vreau să lucrez pentru Dumnezeu, şi în Dumnezeu pentru omenirea suferindă.” La rugăciune, strălucea cu lumina lăuntrică a sufletului, iar mulţimile o adorau. Ducea o viaţă de nevoinţă, toată averea ei fiind cheltuită pentru fapte bune. Singurele călătorii pe care le făcea erau pelerinajele la locurile sfinte ale Rusiei.

În 1910 a fost numită stareţă a mănăstirii, care pe atunci număra 45 de surori. Scriind despre aceasta Ţarului Nicolae la 26 martie 1910, spunea: „Mă închin lui Hristos şi cauzei Sale, dau tot ce pot Lui şi semenilor noştri, mă adâncesc tot mai mult în Biserica noastră Ortodoxă.”

În mănăstire a învăţat Rugăciunea lui Iisus, sub stricta ascultare a părintelui duhovnicesc al mănăstirii, părintele Mitrofan, om cu viaţă sfântă, despre care îiscria Ţarului Nicolae: „Este un om cu suflet mare, nu e defel un bigot îngust la minte, totul la el e întemeiat pe dragostea şi iertarea nemărginită a lui Dumnezeu – un adevărat preot ortodox, ţinând cu stricteţe de Biserica noastră.” Rolul mănăstirii a devenit deosebit de important mai ales în timpul Primului Război Mondial, când atât de mulţi erau în spital, atât de mulţi aveau nevoie de mângâiere.

Când în anul 1917 a izbucnit Revoluţia bolşevică, Stareţa Elisabeta a continuat să trăiască ca mai înainte, participând la slujbele Bisericii, tratându-i pe bolnavi, îngrijindu-i pe săraci. A refuzat oferta Ministerului suedez de a părăsi ţara (stăpânită deja de comunişti), spunând că dorea să împartă soarta ţării şi a poporului care-i dăduseră credinţa cea dreaptă. La început ignorată de regimul bolşevic (datorită lucrării sale sociale), în a treia zi de Paşti a anului 1918, Stareţei Elisabeta i s-a poruncit să părăsească mănăstirea pentru oraşul Perm din munţii Urali. A plecat împreună cu două călugăriţe, Ecaterina şi Varvara, însoţită de ostaşi letoni. Din Perm a fost mutată mai întâi în Ekaterinburg – undeera închisă familia imperială, inclusiv sora ei–, iar apoi în oraşul Alapayevsk. A ajuns aici la 20 mai 1918.

Stareţa Elisabeta a trăit închisă în Alapayevsk până în noaptea fatală de 18 iulie 1918. Era sărbătoarea Sf. Serghie de Radonej, ziua de nume a soţului ei. În acea noapte, ea, maica Varvara, cinci membri ai familiei imperiale şi un secretar au fost duşi la o mină şi omorâţi ca mucenici, fiind înainte legaţi la ochi, bătuţi şi aruncaţi de vii într-un puţ de mină. Mai întâi a fost aruncată Stareţa Elisabeta. Când au prins-o, ea s-a rugat, s-a însemnat cu semnul Crucii şi apoi a spus: „Doamne, iartă-le, căci nu ştiu ce fac.” Ucigaşii au aruncat apoi în puţ grenade, însă auzind cântarea: „Mântuieşte Doamne poporul Tău…”, au intrat în panică şi au plecat. Doi dintre ucigaşi au înnebunit la scurtă vreme după îngrozitoarea crimă. Un ţăran care a fost martor la cele petrecute a povestit că mai multe ore după aceea a auzit-o pe stareţa Elisabeta, rănită de moarte, cântând Imnul Heruvic, cântări din slujba înmormântării şi cântări de laudă şi slavă către Dumnezeu. Aceste cântări au continuat până în ziua următoare.

Când în septembrie Armata Albă a eliberat Alapayevsk-ul şi a găsit mina, au scos din puţ trupurile, inclusiv pe cel al stareţei Elisabeta. Au găsit-o nu la fundul puţului, adânc de 70 de metri, ci pe o ieşitură de pământ la 15 metri adâncime. Doar un singur trup fusese sfârtecat de grenade. Pe aceeaşi ieşitură cu trupul nestricat al Marii Ducese se găseau două grenade neexplodate, iar pe pieptul ei o icoană a Mântuitorului. Era icoana numită „Nefăcută de mână omenească”, dăruită de către Ţarul Alexandru al III-lea în ziua primirii ei în Biserica Ortodoxă la 13 aprilie 1891. Sfânta zăcea alături de Marele Duce Ioan, şi s-a văzut că încercase să-i lege acestuia rănile înainte ca ea însăşi să moară.

Trupurile au fost aşezate în sicrie în catedrala din oraşul apropiat Alapayevsk la 1 noiembrie 1918. În 1919, Armata Albă fiind nevoită să se retragă, sicriele au fost duse în Siberia, iar de acolo, în 1920, în China. Trupul stareţei Elisabeta a rămas neputrezit. Pe 3 aprilie a acelui an, sicriele au fost aşezate în Biserica Sf. Serafim din Beijing. De acolo, moaştele sfintei au fost din nou mutate, de această dată în Palestina, fiind întâmpinate în Ierusalim la 15/28 ianuarie de către Patriarhul Damian, clerici ruşi şi greci, membri ai autorităţilor britanice şi nenumăraţi credincioşi ortodocşi. Aici, stareţa Elisabeta a fost înmormântată în Biserica Sf. Maria Magdalena din Ghetsimani. În anul 1888, încă înainte de a deveni ortodoxă, Marea Ducesă spusese că ar vrea să fie înmormântată aici. Aceasta se întâmplase chiar la sfinţirea bisericii, la care Elisabeta luase parte împreună cu soţul ei, care era Preşedinte al Societăţii Palestiniene Ruseşti.

„Ca o arătare minunată, aşa a trecut prin lume, lăsând în urma ei o dâră strălucitoare.” Aşa scria primul biograf al stareţei Elisabeta, Mitropolitul Anastasie Gribanovski. „Împreună cu alţii care au suferit pentru patria lor, ea este în acelaşi timp pocăinţa vechii Rusii şi întemeietoarea Rusiei ce va să vină, care se va înălţa pe moaştele Sfinţilor Noi Mucenicii… Nu degeaba glasul poporului rus a numit-o sfântă încă din timpul vieţii. Parcă pentru a-i răsplăti faptele minunate de pe pământ…, rămăşiţele ei de muceniţă au fost sortite să odihnească în chiar acelaşi loc al Pătimirii şi Învierii Mântuitorului.”

Stareţa Elisabeta a fost canonizată de Biserica Ortodoxă Rusă din afara graniţelor în anul 1981, această canonizare fiind recunoscută mai târziu de Biserica din Rusia, în anii 1990.

Sfântă Nouă Muceniţă Elisabeta, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

 

Troparul Cuvioasei Mucenițe Elisabeta, glasul 1

Cu smerenia demnitatea împărătească ascunzându-ți, de Dumnezeu înțelepțită Elisabeta, ai cinstit pe Hristos cu slujirea Martei și Mariei. Cu răbdarea și dragostea curățindu-te, jertfă bineplecută lui Dumnezeu te-ai adus. Noi însă, cinstind viețuirea ta cea sfântă și patimile tale, ca pe o povățuitoare bună de rugăm, sfântă muceniță mare kneajnă Elisabeta, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască și să lumineze sufletele noastre.

Condacul Cuvioasei Mucenițe Elisabeta, glasul al 5-lea

Luând Crucea lui Hristos ai trecut din slava împărătească la slava cerească și rugându-te pentru vrăjmași ai aflat bucuria cea veșnică, sfântă cuvioasă muceniță Elisabeta, pentru aceasta, te rugăm, roagă-te pentru sufletele noastre.

Acatistul Sfintei Cuvioase Mucenițe Elisabeta

CONDACUL 1

Cu legătura iubirii lui Hristos legându-te, Cuvioasă Elisabeta, ai legat toată patima sufletească şi, curată ca o porumbiţă, ai zburat către Mirele ceresc, înaintea Căruia mijloceşti pururea pentru noi, cei ce-ţi cântăm: Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

ICOSUL 1

Naşterea ta cea minunată a fost vestită maicii tale prin dumnezeiască descoperire, iar noi, bucurându-ne de purtarea de grijă a Ziditorului cea pentru tine, buchet de smerite cuvinte îţi aducem, ca să ne dăruieşti nouă mireasma rugăciunilor tale:

Bucură-te, ceea ce ai fost sfinţită de la zămislire;

Bucură-te, luceafăr călător spre ziua cea nesfârşită;

Bucură-te, cea aleasă să slujeşti mântuirii multor oameni;

Bucură-te, cea a cărei naştere a fost binecuvântată;

Bucură-te, ofrandă a cântărilor îngereşti;

Bucură-te, cea hrănită mai mult cu rugăciunea;

Bucură-te, cea născută ca să biruieşti lumea;

Bucură-te, copilărie ocrotită de dumnezeiescul har;

Bucură-te, slujitoare a lui Hristos prin nevoinţe;

Bucură-te, ceea ce ai nesocotit plăcerile lumii deşarte;

Bucură-te, icoană vie a lepădării de lume;

Bucură-te, carte întru care s-au scris biruinţele Vieţii;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 2

Pe cărarea copilăriei ai alergat ocrotită de Îngeri şi ţi-ai înălţat cugetul cel smerit către Cel mai presus de minte, Care te-a şi chemat să slujeşti Lui în cetele Sfinţilor, cântând: Aliluia!

ICOSUL 2

Din fragedă tinereţe ai ales să mergi pe calea slujirii lui Hristos, lepădând orice cugetare lumeasca şi înfruntând norul ispitelor vrajmaşului, pe care alungă-l de la cei ce te măresc pe tine cu laude ca acestea:

Bucură-te, ceea ce ai ales calea cea sfinţitoare a desăvârşirii;

Bucură-te, inimă plină de focul dragostei cereşti;

Bucură-te, ceea ce ai socotit gunoaie toate deşertăciunile lumii;

Bucură-te, ceea ce ai alergat către cămara Mirelui Hristos;

Bucură-te, biruitoare a vrajmaşului neamului omenesc;

Bucură-te, ceea ce ai purtat cu vrednicie Crucea nevoinţei;

Bucură-te, mireasă sfinţită a Împăratului Slavei;

Bucură-te porumbiţă încununată cu zborul rugăciunii;

Bucură-te, floare rară a curăţiei, iubitoare de înţelepciune;

Bucură-te, îngerească vieţuire în corturile pământeşti;

Bucură-te, ceea ce partea cea bună a Mariei ai ales;

Bucură-te, ceea ce nu te-ai înspăimântat de greutatea nevoinţei;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 3

În cinstită mănăstire te-ai adăpostit de furtuna cugetării lumeşti şi tuturor nevoinţelor duhovniceşti te-ai dăruit, strigând neîncetat Ziditorului a toate: Aliluia!

ICOSUL 3

În ceata monahiilor celor ce bine se nevoiau ai intrat cu smerenie şi ai slujit tuturor, ca cel mai mic, după pilda Mântuitorului, primind de la noi laude ca acestea:

Bucură-te, pildă de smerenie grăitoare;

Bucură-te, stâncă nesfărâmată a răbdării;

Bucură-te, ceea ce ai iubit sărăcia pentru Hristos;

Bucură-te, ceea ce te-ai hrănit cu postul neîncetat;

Bucură-te, ceea ce ai lepădat haina patimilor;

Bucură-te, cea îmbrăcată cu puterea lui Hristos;

Bucură-te, ceea ce ai biruit toate vicleşugurile celui rău;

Bucură-te, comoară a darurilor duhovniceşti;

Bucură-te, liman sfinţit al rugăciunii curate;

Bucură-te, întăritoare în nevoinţe a celor ce te cinstesc;

Bucura-te, pavăză nebiruită a celor ce aleargă la tine;

Bucură-te, cunună sfinţită a veseliei cereşti;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 4

Trupul ţi-ai ostenit cu postul si cu privegherile neîncetate, iar sufletul ţi l-ai luminat cu virtuţile, strigând cu puterile îngereşti neîncetat Făcătorului a toate: Aliluia!

ICOSUL 4

Pentru ascultarea desăvâşită şi slujirea cu osârdie în via Cuvântului, te-ai învrednicit a lua şi darul vindecării bolilor trupeşti şi sufleteşti; cu doctoria rugăciunilor tale, tămăduieşte şi neputinţele noastre, ale celor ce cântăm ţie aşa:

Bucură-te, doctor al nostru fara de plată;

Bucură-te, chemare la izvorul tămaduirii;

Bucură-te, bucurie a celor încercaţi de boală;

Bucură-te, alinare a celor ce aşteaptă mila Domnului;

Bucură-te, unire cu Hristos în lumina rugăciunii;

Bucură-te, îngrozire a taberelor diavoleşti;

Bucură-te, apărătoare grabnică a celor necăjiţi;

Bucură-te, ceea ce ai zdrobit capul celui viclean, cu a ta smerită cugetare;

Bucură-te, cea împodobită cu podoabele virtuţilor;

Bucură-te, bucurie negrăită a celor vindecaţi;

Bucură-te cea prin care aflăm calea mântuirii;

Bucură-te candelă nestinsă a rugăciunii;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 5

Cu lacrimile tale necontenite, ai sfinţit pământul sufletului tău şi l-ai arătat roditor de daruri cereşti, cântând împreună cu slijitorii Luminii neîncetat: Aliluia!

ICOSUL 5

Pe mulţi ai povăţuit spre pocăinţă şi spre toată fapta bună, umbrindu-i cu a ta rugăciune smerită, pe care o dăruieşte şi celor ce caută umbrirea Duhului spre a te lăuda cu raze de cuvinte ca acestea:

Bucură-te, povăţuitoare grabnică pe calea mântuirii;

Bucură-te, izvor binecuvântat de rugăciune;

Bucură-te, râvnă spre unirea cu Mirele ceresc;

Bucură-te, mireasă vrednică Celui dorit;

Bucură-te, ceea ce ai zdrobit mândria potrivnicului;

Bucură-te, ceea ce ai biruit rătăcirea;

Bucură-te, ceea ce ai scos pe mulţi din mrejele înşelăciunii;

Bucură-te, ceea ce ai chemat pe toţi la pocăinţă;

Bucură-te, propovăduitoare a Cuvântului prin fapte;

Bucură-te, ceea ce ai iubit frumuseţile cele duhovniceşti;

Bucură-te, adânc de rugăciune văzut de mintea îngerească;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 6

Cu aripile smeritei cugetări te-ai înălţat către tainele înţelepciunii cereşti şi cu Înţelepciunea mai presus de gând unindu-te, ai cântat fără încetare: Aliluia!

ICOSUL 6

De mireasma înţelepciunii lui Hristos dorind, ai alergat pe urmele Mirelui ceresc şi ai intrat în cămara cea de nuntă cu candela rugăciunii aprinsă, bucurându-te de harul Celui ce te-a chemat la sfinţenie, spre a fi lăudată de noi aşa:

Bucură-te, cetate de taină a Împaratului puterilor;

Bucură-te, făclie duhovnicească;

Bucură-te, comoară a darurilor Duhului;

Bucură-te, fântână adâncă a rugăciunii curate;

Bucură-te, ceea ce nu te-ai biruit de plăcerile deşarte;

Bucură-te, ceea ce prin smerenie ai înfrânt pe vrăjmaş;

Bucură-te, candelă a rugăciunii pentru toţi cei necăjiţi;

Bucură-te, scut înţelegător al celor ce se nevoiesc în viaţa călugărească;

Bucură-te, binecuvântare a celor ce păzesc cu smerenie fecioria;

Bucură-te, ceea ce ai călcat peste toate cursele celui viclean;

Bucură-te, ceea ce ai urcat cu nădejde muntele desăvârşirii;

Bucură-te cunună a monahiilor binecredincioase;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 7

Cu o haină de păr aspru, trupul tău cel istovit de nevoinţe duhovniceşti l-ai acoperit, dar sufletul tău l-ai împodobit cu veşmântul virtuţilor, spre bucuria cetelor îngereşti care cântau neîncetat: Aliluia!

ICOSUL 7

Frigul cel cumplit al nopţii l-ai răbdat, încălzindu-te la focul rugăciunii din candela inimii, iar arşiţa zilei ai suferit-o, adâncindu-te în marea pocăinţei; pentru aceasta, noi, cei lipsiţi de darul rugaciunii şi călători în arşiţa patimilor, aducem ţie cu umilinţă flori de cântări ca acestea:

Bucură-te, ceea ce pentru Hristos ai răbdat asprimea vremii;

Bucură-te, moştenitoare a Raiului desfătărilor;

Bucură-te, rază a pocăinţei lucrătoare;

Bucură-te mărgăritar preadorit al iubitorilor de rugăciune;

Bucură-te, ceea ce ai luat jugul cel bun al lui Hristos;

Bucură-te, icoană a vieţuirii îngereşti;

Bucură-te, poartă a milostivirii lui Dumnezeu;

Bucură-te vas plin de mirul înţelepciunii;

Bucură-te, ceea ce ai biruit înşelăciunea celui rău;

Bucură-te, comoară a darurilor celor cereşti;

Bucură-te, oglindă a vieţuirii celei curate;

Bucură-te, stâlp neclintit al fecioriei;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 8

Cetele îngereşti s-au minunat cum ai alergat pe scara rugăciunii cu smerită cugetare şi ai ajuns la vârful doririlor, la Cel ce te-a întărit în lupta împotriva stăpâniilor întunericului, ca să cânţi Lui cu bucurie: Aliluia!

ICOSUL 8

Domnul a binevoit să te arate pe tine stâlp de rugaciune pentru toata lumea, rânduindu-te egumenă a maicilor celor ce bine se nevoiau pentru dragostea lui Hristos, aducând ţie rugăciuni ca acestea:

Bucură-te, bună călăuzitoare a turmei tale la limanul Vieţii;

Bucură-te, ceea ce te-ai făcut tuturor pildă de înfrânare;

Bucură-te, ceea ce ai strălucit mai mult decât toţi cu a ta curăţie;

Bucură-te, soare ce luminezi marginile lumii cu razele minunilor;

Bucură-te, cea a cărei dragoste către Hristos nu ţi-a fost răpită de nimic;

Bucură-te, ceea ce ai făcut cinste cinului monahal prin a ta vieţuire;

Bucură-te, ceea ce pe toţi ai adăpat din izvorul înţelepciunii tale;

Bucură-te, ceea ce te-ai depărtat de toată tulburarea lumească;

Bucură-te, ceea ce ai înaintat pe scara rugăciunii;

Bucură-te, ceea ce ai iubit mai mult frumuseţile cereşti;

Bucură-te, ceea ce ai ruşinat pe începătorul răutăţii;

Bucură-te, ceea ce bine ai slujit Arhiereului Celui mare;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 9

Nu ai dat somn ochilor tăi, ostenindu-te cu rugăciunea neîncetată pentru obştea încredinţată ţie, pe care cu smerenie ai călăuzit-o în Împărăţia Stăpânului, Celui neîncetat slăvit de toate puterile cereşti în cântări de: Aliluia!

ICOSUL 9

Vin şi untdelemn nicicând nu ai gustat, îndulcindu-te de curgerea izvorului rugăciunii neîncetată din grădina inimii pe care bine ai înfrumuseţat-o cu florile virtuţilor, spre odihna Celui ce oarecând la fântână a vorbit cu femeia samarineancă; milostiveşte-te şi spre noi, cei ce alergăm la a ta rugăciune, învrednicindu-ne de auzul glasului preadorit al Celui ce voieşte să fii preamărită de toţi aşa:

Bucură-te, ceea ce te-ai lipsit de toată îndulcirea pământească pentru Hristos;

Bucură-te, ceea ce te-ai hrănit mai mult cu roadele rugăciunii;

Bucură-te, carte a virtuţilor scrisă cu a Duhului condei;

Bucură-te, ceea ce ai alergat spre Lumina Cea nesfârşită;

Bucură-te ceea ce ai moştenit cununa vieţii veşnice;

Bucură-te, ceea ce ai biruit pe vrăjmaş cu arma postirii;

Bucură-te, ceea ce ai ruşinat pe cei ce îţi întindeau curse;

Bucură-te, ceea ce prin smerenie te-ai înălţat la cele cereşti;

Bucură-te, odihna inimilor celor istovite de întristare;

Bucură-te, ceea ce ai revăsat bucurie în sufletele cele împovărate;

Bucură-te, temei al împăcării multora cu Dumnezeu;

Bucură-te, ceea ce ai adus lui Hristos multe oi rătăcite;

Bucură-te, maica noastră duhovnicească;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc;

CONDACUL 10

Patruzeci de zile ai stăruit în post asemenea marelui Moise, biruind desăvârşit pe urzitorul răutăţii, de a cărui tiranie păzeşte pe cei ce slăvesc pe Domnul în cântări neîncetate de: Aliluia!

ICOSUL 10

Trei ani nu ţi-ai ridicat ochii spre cer, urmând smereniei vameşului, dar Soarele dreptăţii strălucea cu putere pe cerul inimii tale, cel împodobit cu toate razele darurilor Duhului, de a căror strălucire învredniceşte şi pe cei ce te cinstesc pe tine aşa:

Bucură-te, ceea ce ai iubit umilinţa vameşului;

Bucură-te, ceea ce ai luat asupră-ţi aspre nevoinţe;

Bucură-te, ceea ce prin răbdare ai biruit pe cel rău;

Bucură-te, scut al mântuirii celor nedreptăţiţi;

Bucură-te, cea ai cărei ochi priveau numai pe Domnul Iisus;

Bucură-te, ceea ce te-ai depărtat cu totul de cele pământeşti;

Bucură-te, ceea ce în mijlocul obştii ai strălucit ca un soare;

Bucură-te, ceea ce ai însetat dupa Izvorul înţelepciunii;

Bucură-te, ceea ce te-ai veselit de ploaia gândurilor smerite;

Bucură-te, carte întru care au încăput tainele rugăciunii;

Bucură-te, ceea ce pe mulţi ai întors pe calea Adevărului;

Bucură-te, ceea ce ne ajuţi a urca pe muntele virtuţilor;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 11

Mirele Hristos a pus pe creştetul tău cununa vieţii îngereşti, că ai vieţuit asemenea celor fără de trup şi multe minuni ai săvârşit spre slava Celui ce neîncetat este închinat de puterile cereşti, care jertfesc neîncetat tămâia cântării: Aliluia!

ICOSUL 11

Asemenea Mântuitorului, ai vindecat o femeie cu scurgere de sânge, primind-o la izvorul rugăciunilor tale, din care adapă-ne şi pe noi, cei ce însetăm de mântuire şi cădem cu credinţă înaintea sfintei tale icoane, mărindu-te cu evlavie aşa:

Bucură-te, grabnică tămăduire a femeii necăjite;

Bucură-te, ceea ce ai luat putere a izgoni bolile;

Bucură-te, ceea ce te milostiveşti de cei încercaţi în necazuri;

Bucură-te, sprijin al celor aflaţi aproape de prăpastia deznădăjduirii;

Bucură-te, bucuria celor izbăviţi din legăturile bolilor;

Bucură-te, nădejdea celor cuprinşi de valurile durerilor;

Bucură-te, ceea ce împarţi tuturor tămăduiri de la Hristos;

Bucură-te, ceea ce opreşti tulburarea mării necazurilor;

Bucură-te, tămâie a rugăciunilor smerite;

Bucură-te, următoare a minunilor Domnului;

Bucură-te, ceea ce ne povăţuieşti pe toţi către Lumina vieţii;

Bucură-te, ceea ce ne înveţi a stăpâni pornirile necuviincioase ale trupului;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 12

La racla moaştelor tale şi mai mult s-au revărsat râurile minunilor, că mulţi au aflat vindecare de neputinţe, întoarcere pe cărarea pocăinţei şi împăcare cu Ziditorul a toate, Căruia au cântat cu mulţumire: Aliluia!

ICOSUL 12

Obştea ta care te cinsteşte cu evlavie, ocroteşte-o totdeauna sub aripile rugăciunilor tale de toată mânia vrajmaşilor nevăzuţi, ca toţi, întru bucurie duhovnicească să lucreze pământul inimii, aducându-ţi ţie, fericită Maică Elisabeta, roade de cântări ca acestea:

Bucură-te, cetate nebiruită a rugătorilor tăi;

Bucură-te, îmbelşugare preadorită a obştii tale;

Bucură-te, vistierie necheltuită de minuni;

Bucură-te, pildă de înţelepciune cerească;

Bucură-te, cunună a fecioarelor iubitoare de Hristos;

Bucură-te, porumbiţă vestitoare a harului dumnezeiesc;

Bucură-te, ceea ce ai oprit potopul ispitelor;

Bucură-te, candelă nestinsă de rugăciune în mănăstirea ta;

Bucură-te, ceea ce întăreşti pe cei biruiţi de ispite;

Bucură-te ceea ce ne mijloceşti nouă iertare de la Hristos;

Bucură-te ceea ce asculţi rugăciunile celor necăjiţi;

Bucură-te ceea ce te înduri de cei aflaţi pe patul suferinţei;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 13

O, Sfântă Cuvioasă Maică Elisabeta, slava monahiilor celor râvnitoare de desavârşire, roagă-te neîncetat Mirelui Hristos, să întărească şi paşii noştri pe calea Vieţii, ca toţi într-un glas al inimii să-I cântăm cu mulţumire: Aliluia! (de trei ori)

Apoi se zice iarăşi:

ICOSUL 1

Naşterea ta cea minunată a fost vestită maicii tale prin dumnezeiască descoperire, iar noi, bucurându-ne de purtarea de grijă a Ziditorului cea pentru tine, buchet de smerite cuvinte îţi aducem, ca să ne dăruieşti nouă mireasma rugăciunilor tale:

Bucură-te, ceea ce ai fost sfinţită de la zămislire;

Bucură-te, luceafăr călător spre ziua cea nesfârşită;

Bucură-te, cea aleasă să slujeşti mântuirii multor oameni;

Bucură-te, cea a cărei naştere a fost binecuvântată;

Bucură-te, ofrandă a cântărilor îngereşti;

Bucură-te, cea hrănită mai mult cu rugăciunea;

Bucură-te, cea născută ca să biruieşti lumea;

Bucură-te, copilărie ocrotită de dumnezeiescul har;

Bucură-te, slujitoare a lui Hristos prin nevoinţe;

Bucură-te, ceea ce ai nesocotit plăcerile lumii deşarte;

Bucură-te, icoană vie a lepădării de lume;

Bucură-te, carte întru care s-au scris biruinţele Vieţii;

Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!

CONDACUL 1

Cu legătura iubirii lui Hristos legându-te, Cuvioasă Elisabeta, ai legat toată patima sufletească şi, curată ca o porumbiţă, ai zburat către Mirele ceresc, înaintea Căruia mijloceşti pururea pentru noi, cei ce-ţi cântăm: Bucură-te, Cuvioasă Elisabeta, izvor de minuni pentru cei ce te cinstesc!